"μη με διαβάζετε όταν έχετε δίκιο" Νίκος Καρούζος (1926-1990)

Παρασκευή, 18 Ιανουαρίου 2013

Επόπτης ανεργίας


Πληροφορηθήκαμε μέσα στη βδομάδα που μας πέρασε σύντροφοι ιθαγενείς, και μας ράγισε η καρδούλα, πως η σημαντικότατη και τόσο ουσιαστική υπηρεσία του επόπτη εργασίας κινδυνεύει να κλείσει ελέω οικονομικής κρίσης και συγχώνευσης φορέων και υπηρεσιών. Δυστυχώς για μας λοιπόν, όλους τους ναυπλιείς, αργείους και αργολιδείς που η μοίρα μας έπαιξε άσχημο παιχνίδι και δεν θα έχουμε πιά στους κόλπους μας, τουλάχιστον τόσο άμεσα και αποτελεσματικά, τον αληθινό προστάτη των εργασιακών μας δικαιωμάτων, τον υπερασπιστή του λαού και της εργατικής τάξης, τη μητέρα τερέζα όλων των καταπιεσμένων κι απλήρωτων εργατών, τον κύριο Επόπτη.

Όπως ήδη έχετε καταλάβει, τον έχω χεσμένο τον επόπτη εργασίας όπως και την υπηρεσία του ολόκληρη. Και αυτό δεν στηρίζεται, προς Θεού, σε μια τεχνοκρατική και νεοφιλελεύθερη ανάλυση της οικονομικής μας ζωής αλλά δυστυχώς στην ωμή αλήθεια της εργασιακής μας πραγματικότητας.

Πρώτον, δεν μπορούμε να μιλάμε για επόπτη εργασίας σε μια κοινωνία ανεργίας και εξαπλωμένης μαύρης εργασίας. Είναι σχήμα οξύμωρο και αντιφατικό. Θα προτιμούσα έναν επόπτη ανεργίας μπας και βρούμε καμιά δουλειά της προκοπής παρά έναν διακοσμητικό υπάλληλο, άριστο χειριστή της μυγοσκοτώστρας και της πασιέντζας αράχνης.
 

Δεύτερον, είναι ο επόπτης εργασίας διακοσμητικός; Σε ότι έχει να κάνει με το δημόσιο και τις απλήρωτες οφειλές του είναι. Από προσωπική εμπειρία γνωρίζω πως αν το δημόσιο χρωστάει λεφτά, υπερωρίες, αργίες και δώρα σε συμβασιούχους και μόνιμους υπάλληλους, ο επόπτης το μόνο που κάνει είναι να σε παραπέμπει στα ποινικά δικαστήρια όπου δικηγόροι, εργατολόγοι και άλλοι επιτήδειοι τσιμπάνε τις αμοιβούλες τους και το ελληνικό κράτος αναβάλλει διαρκώς την τελεσίδικη απόφαση με αποτέλεσμα τα χρήματα που είναι να πάρεις, να εξανεμίζονται σε αμοιβές και ταλαιπώριες.

Στον ιδιωτικό τομέα βεβαίως, τα πράγματα είναι χειρότερα. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες ελάχιστες περιπτώσεις που ο επόπτης έχει αποδόσει τα δεδουλευμένα στους αδικημένους εργάτες και υπαλλήλους αλλά είναι κοινό μυστικό σε όλη την αργολίδα, η μαύρη, ανασφάλιστη και σκληρή εργασία αλλοδαπών κι ελλήνων στα χωράφια της περιοχής σε τιμές σκλάβου και δούλου. Είναι κοινό μυστικό πως μεγάλα εργοστάσια της περιοχής έχουν πίσω πόρτα για να διώχνουν άμεσα τους ανασφάλιστους κουβαλητές την ώρα που εισβάλλει από την κεντρική είσοδο ο έλεγχος. Είναι κοινό μυστικό τα κουτσουρεμένα ένσημα υπαλλήλων και εργατών σε πλήθος μικροεπιχειρήσεων και μεγαλοεπιχειρήσεων, τα εικονικά ωράρια, οι ψεύτικες ατομικές συμβάσεις όπως και η μαύρη λίστα των εργαζομένων που πηγαίνοντας στον επόπτη να βρούνε το δίκιο τους, δεν ξαναβρίσκουν περιέργως δουλειά για μεγάλο χρονικό διάστημα. Μια πραγματικότητα διαρκής και ανεξέλεγκτη.

Και επειδή ρε μαλάκα, κομπλεξικέ παλαμπούρτζη ο επόπτης δεν κάνει σωστά τη δουλειά του ή το σύστημα, η γραφειοκρατία και τα συμφέροντα δεν τον αφήνουν να λειτουργήσει όπως θα έπρεπε, προτείνεις να αδιαφορήσουμε για το κλείσιμο της υπηρεσίας αντί απλά και πρακτικά να τη βελτιώσουμε και να την ενισχύσουμε;

Καταρχήν μη με λές μαλάκα και κομπλεξικό. Απλά Ναυπλιώτη πές με και καλύπτεσαι. Και δεύτερον…ναι. Αυτό λέω.

Ο θεσμός του επόπτη εργασίας, όπως και άλλες παρόμοιες θέσεις (συνήγορος του πολίτη, προστασία καταναλωτών κ.α) είναι θεσμοί που έχουν δημιουργηθεί στα πλαίσια της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, αποτελούν επέκταση της και υποκαθιστούν τον κοινωνικό έλεγχο, την κοινωνική συνοχή και τους δεσμούς αλληλεγγύης των μελών της εκάστοτε τοπικής κοινωνίας. Είναι θεσμοί που οδηγούν τους πολίτες στην αδράνεια, στη διαρκής κριτική ενός κράτους που δεν τους ανήκει ποτέ και βαθμιαία εξυπηρετούν (ηθελημένα ή αθέλητα) τα συμφέροντα αυτών που αδικούν και όχι αυτών που αδικούνται. Και εξηγούμαι…

Έχουμε αναρωτηθεί ποτέ ως Ναυπλιείς ποιοί επιχειρηματίες πληρώνουν ικανοποιητικά τους υπαλλήλους τους; Έχουμε συζητήσει μεταξύ μας ποιά μέλη της κοινωνίας μας είναι ευχαριστημένα με τη δουλειά τους; Έχουμε αναρωτηθεί όταν απολαμβάνουμε το καφέ μας στο στέκι μας, αν το αφεντικό πληρώνει καλά τα γκαρσόνια και τους μπάρμαν; Έχουμε σκεφτεί ψωνίζοντας το γιαουρτάκι μας σε προσφορά αν ο τάδε μεγαλοσουπερμαρκετάς συμπεριφέρεται πολιτισμένα στους υπαλλήλους του; Στα δικά μας παιδιά; Στους γειτόνους, φίλους και γνωστούς; Διαφημίζουμε και προωθούμε τους καλούς επιχειρηματίες ή νοιαζόμαστε μόνο για τη δική μας τσέπη και άνεση; Έχουμε σκεφτεί ποτέ να οργανωθούμε σε συλλογικότητες και να μποικοτάρουμε υπηρεσίες και προιόντα εκμετάλλευσης και εργασιακού μεσαίωνα;

Γιατί αν το κάναμε αυτό σύντροφοι, ούτε εργασιακός μεσαίωνας θα υπήρχε, ούτε επιχειρηματίες που το παίζουν μάγκες, φραγκάτοι και γαμάτοι στις πλάτες νεόπτωχων πολιτών. Σε ένα τέτοιο κόσμο, αλληλέγγυο και κοινωνικά ευαίσθητο, ο επόπτης εργασίας θα έπαιζε πασιέντζα αράχνη, μόνος του πια, άχρηστος και άνεργος, στο γραφειάκι του σπιτιού του.

 
Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους τους άνεργους και καταπιεσμένους εργασιακώς αυτόχθονες ιθαγενείς.

9 σχόλια:

  1. Καλά το πας, είπες και τη μαγική λέξη, "αλληλεγγύη", εκεί κρύβεται το μυστικό της όποιας αυριανής μας ευημερίας. Όσο για τα άλλα στ΄Ανάπλι μας, άστα καλύτερα. Δυστυχώς "μετρηθήκαμε και βρεθήκαμε λειψοί".
    Prefadoros

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Απαντήσεις
    1. είσαι πάντοτε ο πιο διφορούμενος.

      Διαγραφή
    2. Δεν αναφερόμουν σε εσένα.
      Είναι από τις λιγοστές περιπτώσεις που είμαι ξεκάθαρος.

      Διαγραφή
  3. Είναι προφανές ότι έχεις αντιγράψει το βαθύ πολιτικό στοχασμό του εκλεγμένου μέγιστου δημοτικού άρχοντα των Λευκακίων και διαβλέπω με αισιοδοξία ότι μόλις έχεις εισχωρήσει στο διάδρομο της βαθειάς πολιτικής του σκέψης έτσι όπως διεξοδικά την αναλύει από καιρού εις καιρόν στη κάμερα του γειτονά του καναλάρχη...Λιγα φροντιστήρια ακόμα σου απομένουν.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. σαλέο...σαλέο...σαλέο...βάλε ένα τρίποντο να γίνει μπερναμπέο!!!

      Διαγραφή
  4. mporei na eimai anergh alla pote ratsistria mporei na min exw na taiso ta paidia mou alla pote ratsistria mporei na aftoktoniso apo thn apelpisia auth alla pote ratsistria , toulaxisnon na katalavo pou einia to ratsistiko to na thelo na eimai ergazomeni.... alla asro more kati tha xeroun ta paidia me tis koukoules gia na to lene , kai ta euxaristo poli pou me mathenoun na min eimai ratsistria akoma kai as mhn exo na fao

    ΑπάντησηΔιαγραφή