"μη με διαβάζετε όταν έχετε δίκιο" Νίκος Καρούζος (1926-1990)

Κυριακή, 18 Μαΐου 2014

Η Τουρκοκρατία που δεν έφυγε ποτέ

Ως Ναυπλιείς, έχουμε την τιμή και την ιστορική δόξα να καυχιόμαστε πως το νεοελληνικό πελατειακό κράτος και παρακράτος (βλ. δολοφονία Καποδίστρια) ιδρύθηκε και θεμελιώθηκε στην ιδιαίτερη πατρίδα μας. Στην πρώτη πρωτεύουσα του νεοελληνικού βαυαρικού κρατιδίου.

Γιατί μόλις οι ξένες δυνάμεις αποφάσισαν πως τα οικονομικά τους συμφέροντα στηρίζονται καλύτερα μέσα σε μια διαμελισμένη οθωμανική αυτοκρατορία, εδώ, σε τούτα τα ιερά χώματα αποφάσισαν να νομιμοποιήσουν την δίψα μας για ελευθερία.

Εδώ λοιπόν πρωτοφόρεσαν στους τότε αυτόχθονες ιθαγενείς τον άγνωστο σε όλους μανδύα του δυτικού τους κράτους. Εδώ πρωτοκαθάρισαν την γλώσσα μας από τους πολύχρωμους ιδιωματισμούς της και εδώ πρωτοέφεραν την γραφειοκρατική κουστωδία τους. Αυτούς τους πολύ ευγενείς και αριστοκράτες κυρίους που τα ιστορικά βιβλία της εποχής λένε πως οι ντόπιοι αποκαλούσαν «κωλοπλυμένους» λόγο της ιδιαίτερης λευκότητας του δέρματός τους.

Κάπως έτσι φορέθηκε στην πλάτη του νεοέλληνα αυτόχθονα της εποχής ένα κράτος φορεμένο με τη βία, χωρίς προσαρμογή στην τοπική ιδιαιτερότητα, την ελληνική κοινότητα και ιδιοσυγκρασία. Ένα δυτικό κράτος χωρίς να περάσει ευρωπαική αναγέννηση και με έναν κουτσουρεμένο νεοελληνικό διαφωτισμό.

Ένα κράτος που θεωρείται εχθρός μέχρι σήμερα, ένα κράτος πιθηκιζόντων ιθαγενών που διαδέχτηκαν τους πατρόνες δυτικούς στους τρόπους και τα αξιωμάτα και ονομάστηκαν έτσι από κωλοπλυμένοι, κωλοπλένηδες.

Και ενώ το τοπικό προσωνύμιο των ιθαγενών έμεινε μέσα στα κλειστά σύνορα της πόλης, ο πολιτισμικός του αντίκτυπος απλώθηκε ανα τις δεκαετίες σε όλη την ελληνική επικράτεια. Η αριστοκρατική-αστική δηθενιά και σνομπαρία, η ξενομανία και ο πιθηκισμός, η ξερολίαση και η παντογνωσία αποτελούν αναπόσπαστα πλέον κομμάτια της νεοελληνικής παράδοσης. Γιατί τα πάντα ξεκίνησαν εδώ και από εδώ απλώθηκαν σε όλη την χώρα.

Όπως και το πελατειακό μας κράτος. Το λεγόμενο αλισβερίσι ή ρουσφέτι.

Καθώς ο τότε αυτόχθων, μέσα στην απόμακρη και άγνωστη νέα διοικητική οργάνωση του τόπου του, μακριά από τις μέχρι εκείνη την στιγμή κοινωνικές του συνήθειες, καταπιάστηκε πανικόβλητος από το μοναδικό κομμάτι του παρελθόντος που μπορούσε να εξασκήσει και γνώριζε καλά. Το οθωμανικό πελατειακό κράτος.

Κτήμα μας λοιπόν και αυτό. Ναυπλιώτικο κληροδότημα στις γενιές που ακολούθησαν και μάλλον και σε αυτές που ακολουθούν.

Το οθωμανικό πελατειακό κράτος, νόθο παιδί της κοινωνικής συνείδησης και της κοινωνικής ύπαρξης, γιγαντώθηκε μέσα στις δεκαετίες παράλληλα με την παραμορφωμένη μας εικόνα για το δυτικό κράτος.

Εμείς λοιπόν, οι Ναυπλιείς, πιστοί ακόλουθοι των ηθών και παραδόσεων που οι πρόγονοί μας περήφανα πρωτοεφάρμοσαν, συνεχίζουμε μέχρι και σήμερα την οθωμανική μας συνήθεια.

Βουτηγμένοι στο πελατειακό μας κράτος, για να υπάρξουμε κοινωνικά, για να επιβιώσουμε και να σωθούμε, κάνουμε αλισβερίσια, δεχόμαστε ρουσφέτια, συσπειρωνόμαστε γύρω από ισχυρούς-ηλίθιους και γινόμαστε μισοβολεμένα πρόβατα.

Σε αυτές τις δημοτικές εκλογές ολόκληρα χωριά ανήκουν στον έναν ή τον άλλον υποψήφιο δήμαρχο. Στον έναν ή τον άλλον υποψήφιο δημοτικό σύμβουλο. Ολόκληρα χωριά, γειτονιές και συνοικίες ψηφίζουν με βάση το δούναι και λαβείν, την υποχρέωση και την μελλοντική εξυπηρέτηση. Χωρίς καμία απολύτως πολιτική κρίση και αισθητική. Και φυσικά χωρίς καμία  συλλογική συνείδηση.

Σύγχρονοι αγάδες, μπέηδες και πασάδες αναζητούν και μαντρώνουν γύρω τους γιουσουφάκια και στρατούς προθύμων.

Παντού. Σε όλη τη νεοελληνική επικράτεια. Και φυσικά εδώ. Στη μήτρα του νεοελληνικού κράτους.

Με διθυραμβικά λόγια, κούφιες υποσχέσεις, μεγαλειώδεις εμφανίσεις και επιδείξεις πυγμής και εξουσίας από τη μία και φυσικά μπόλικο πελατειακό παρασκήνιο από την άλλη.

Μην σας ξεγελά η απουσία και η φαινομενική αδιαφορία του κόσμου. Απλώς το μεγαλύτερο μέρος του έργου παίζεται πλέον πίσω από την σκηνή.

Καλό ψήφο σύντροφοι. Ή αλλιώς yhi oy sahabeler!







2 σχόλια: